Przegląd nartorolek do zawodów dostępnych w sezonie 2014

opublikowano: 06 sierpnia 2014 autor: Redakcja
Zrobiliśmy przegląd dostępnych na polskim rynku nartorolek do zawodów. W zestawieniu staraliśmy się zawrzeć zarówno sprzęt do techniki klasycznej i łyżwowej, których rozmiar kół i długość szyny mieści się w limitach narzuconych przez FIS.

Lato i jesień to czas gdy w Polsce i na świecie organizowane są zawody na nartorolkach. Sprawdziliśmy jaki sprzęt z przeznaczeniem typowo do zawodów można znaleźć w polskich sklepach z nartorolkami.

W większości poważnych imprez na nartorolkach organizatorzy stawiają limity wobec sprzętu, na którym wolno startować. Zazwyczaj ograniczana jest średnica kół. Obecnie w regulaminach większości zwodów maksymalny dozwolony rozmiar to 100 mm. Najniższy dopuszczalny rozstaw kół (długość mostu) to 530 mm.

Jakie jeszcze parametry powinny spełniać dobre nartorolki do zawodów? Powinny być lekkie i wyposażone twarde i szybkie koła. Zazwyczaj wykonuje się je z poliuretanu (PU). Nartorolki do techniki klasycznej dobrze, aby miały łożyska jednokierunkowe na więcej niż jednym kole. Wówczas przy odbiciu ryzyko uślizgu jest mniejsze.

Zapytaliśmy krajowych przedstawicieli i producentów znanych marek nartorolek o dostępne w Polsce w sezonie 2014 modele przeznaczone do wyścigów. Niestety nie wszyscy nam odpowiedzieli. Mimo to i tak polscy sportowcy mają w czym wybierać.

Producent Model Technika Opis Cena *
Drlik Skate PU 100 łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 600 mm
koła: wąskie PU 100x22 mm o twardości 75 ShA
waga pary: 1280 g
640 zł
Drlik Skate PU 80 łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 600 mm
koła: PU 80x28 mm
waga pary: 1490 g
620 zł
Eagle Skate WRX łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 530 mm
koła: PU 100x24 mm
waga pary: 1330 g
800 zł
Marwe 610 A łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 610 mm
koła: PU (USS0) 100x25 mm
waga pary: 1600 g
model na którym rozgrywane są zawody najwyższej rangi IBU, sprowadzane na zamówienie, okres oczekiwania min. 2 tygodnie
1050 zł
Powerslide X-Fire łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 530 mm
koła: PU 100x24 mm o twardości 85 ShA
łożyska: siedmiokulkowe 608 ABEC 5
waga pary: 1500 g
419 zł
Rollspeed Skate P100 łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 530 mm
koła: PU 100x24 mm
łożyska: 608RS
waga pary: 1380 g
528 zł
Rollspeed Skate P100 Jets ABEC łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 530 mm
koła: PU 100x24 mm z poliamidowym pierścieniem zwiększającym wydajność łożysk
łożyska: 608 ABEC 7/9
waga pary: 1380 g
689 zł
Rollspeed Skate P100 Jets Ceramics łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 530 mm
koła: PU 100x24 mm z poliamidowym pierścieniem zwiększającym wydajność łożysk
łożyska: 608 hybrydowe
waga pary: 1380 g
888 zł
Skirollers 530 Skating Race łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 530 mm
koła: PU 100x24 mm
waga pary: 1530 g
575 zł
Skirollers 700 Universal klasyczna mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 700 mm
koła: PU 80x40 mm (fast)
waga pary: 2100 g
jednokierunkowe łożysko na przednim kole
775 zł
Ski Skett Cobra Pro łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 530 mm
koła: wąskie PU 100x22 mm o twardości 84 ShA
łożyska: tytanowe, otwieralne, ułatwiające konserwację
waga pary: 1300 g
zwycięzca testu prowadzonego przez niemiecki Nordic Sports Magazine na najlepsze nartorolki do wyścigów techniką łyżwową
839 zł
Ski Way Flash łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 530 mm
koła: wąskie PU 100x22 mm
łożyska: 608Z
waga pary: 1160 g
w teście niemieckiego Nordic Sports Magazine uznane za najlżejsze do zwodów, zdobyły najwyższą ocenę (pięć gwiazdek) i uplasowały się tuż za Ski Skett Cobra Pro
699 zł
Ski Way Tris klasyczna jedyne nartorolki na trzech kołach dostępne w Polsce, prawdopodobnie najszybsze z dostępnych w kraju do klasyka
mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 700 mm
koła: wąskie PU 100x22 mm (jedno na przedzie i dwa na tylnej osi)
dwa łożyska jednokierunkowe - po jednym na każdym kole tylnej osi
waga pary: 1740 g
1199 zł
Swenor Alutech Racing klasyczna mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 720 mm
koła: PU 70x45 mm o twardości 78 ShA
waga pary: 1900 g
1567 zł
Swenor Equipe R2 łyżwowa mosty: aluminiowe
rozstaw kół: 530 mm
koła: PU 100x24 mm o twardości 78 ShA
łożyska: hybrydowe SKF 608 o wzorze zastrzeżonym tylko dla Swenora
waga pary: 1290 g
1724 zł

* sugerowana cena detaliczna w 2014 roku

Krótko o producentach

Drlik

Czeska firma z ponad 20 letnią tradycją założona przez inż. Emila Drlika z siedzibą w Jeseniku. Nartorolki Drlik znane są także w Polsce pod potoczną nazwą "nartorolki z Jesenika".

Eagle

Firma z Holandii. Jej produkty cieszą się szczególnym powodzeniem wśród zawodników klubowych z Polski. Sprzęt tego producenta w naszym kraju spopularyzował Tomasz Kałużny, który w 2000 roku zdobył mistrzostwo świata juniorów na nartorolkach.

Marwe

Fiński producent nartorolek, które zostały wybrane przez IBU (Międzynarodową Unię Biathlonu) do rozgrywania zawodów. Nartorolki tego producenta cieszę się szczególnym uznaniem wśród biathlonistów na całym świecie. Marwe słynie z doskonałych kół. Sprzęt tej firmy często wygrywa w testach porównawczych nartorolek.

Powerslide

Niemiecka firma, jeden z większych i lepiej rozpoznawanych producentów rolek, wrotek i łyżworolek. W swojej ofercie ma także nartorolki.

Rollspeed

Polski poducent nartorolek wykorzystywanych m.in. w krajowych klubach i kadrach PZN.

Skirollers

Polska firma produkująca nartorolki.

Ski Skett

Włoska firma, która spopularyzowała nartorolki i wyścigi nartorolkowe w swoim kraju, a następnie na świecie. Sprzęt Ski Skett wykorzystywany jest obecnie przez czołówkę światową w zawodach najwyższej rangi na nartorolkach.

Ski Way

Włoski producent nartorolek od lat cieszących się uznaniem na całym świecie wśród wyczynowych narciarzy biegowych i światową elitę zawodników startujących na nartorolkach w zawodach typu Puchar Świata i Mistrzostwa Świata.

Swenor

Norweska firma produkująca nartorolki cieszące się doskonała opinią. Na sprzęcie tej firmy trenuje m.in. Justyna Kowalczyk i Peter Northug. Nartorolki Swenor wybierane są najchętniej przez skandynawskich narciarzy biegowych do treningu i udziału w zawodach. Koła Swenor są uznanym standardem obowiązującym w wielu zawodach poważnej rangi.

zaktualizowano wtorek, 12 sierpnia 2014 11:31
Oceń artykuł
(5 głosów)
maiesky
maiesky A dlaczego nie uwzględnione nartorolek Eagle ?
10.08.2014, 12:00
Głosy: +0
Michał Rolski
Michał Rolski Bo nie otrzymaliśmy od polskiego dystrybutora informacji technicznych i cen.
10.08.2014, 20:27
Głosy: +0
Michał Rolski
Michał Rolski Właśnie przyszły dane od Eagle, więc dopisaliśmy model Skate WRX do tabeli.
12.08.2014, 11:32
Głosy: +0
maiesky
maiesky Dzięki Michał.
A przy okazji- takie cudo chciałbym przetestować kiedyś:
http://www.eagle-sport.nl/onderdelen_detail.php?id=32
Do łyżwy dostępne są b. szybkie kółka, ale jeśli chodzi o klasyka to w zasadzie to ścigania nie ma zbyt dużego wyboru. No wiem, że CL jest w mniejszości jeśli chodzi o zawody, ale jednak gdzieś w Europie coś się odbywa (Alliansloppet), poza tym zauważyłem, że na uphillu klasyk jest popularny. Takie kółka to zawsze mniejsza waga na nogach :)
12.08.2014, 12:55
Głosy: +0
Michał Rolski
Michał Rolski Zawody klasykiem odżywają. Coraz więcej się organizuje na świecie, także wysokiej rangi. Na uphillach najczęściej używa się trójkołowców. W naszym zestawieniu jest jeden taki model - Ski Way Tris. Jednak jak widać, w sprzęcie wyścigowym dominują nartorolki do łyżwy.
12.08.2014, 13:10
Głosy: +0
Napisz komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz. Jeśli jeszcze nie masz konta w serwisie, a interesujesz się nartorolkami, dołącz do nas!

busy

Newsletter

Informacje o nartorolkach na twój e-mail, wygodnie i bezpłatnie.
Akceptuję regulamin biuletynu
Biuletyn nartorolki.pl to cenne źródło wiedzy o nartorolkach, rolkach terenowych i nordic blading.