Szklarska Poręba zimową stolicą polskiego narciarstwa biegowego jest. Kropka. Co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Najlepsze trasy narciarskie w Polsce, największy i najstarszy bieg masowy w kraju. Szklarska Poręba ugruntowała ostatecznie swoją pozycję organizacją zawodów Pucharu Świata FIS w 2012 roku.
Nikt nie ma wątpliwości, że Szklarska Poręba i słynne Jakuszyce to najlepsze w Polsce zimowe miejsce do treningu narciarstwa biegowego. Niestety gdy tylko topniały śniegi Szklarska traciła status raju narciarzy biegowych. Przyczyną był brak bezpiecznego miejsca do jazdy na nartorolkach. O ile w Jakuszycach istnieje 300 metrowy pas asfaltu, to trasa ta jest zbyt krótka i płaska, aby możliwe było przeprowadzenie na niej treningu, czy zawodów. Młodzież uprawiająca biathlon, ucząca się w Szkole Mistrzostwa Sportowego w Szklarskiej Porębie, na treningi z wykorzystaniem nartorolek zmuszona była jeździć do Czech.
Wszystko zmieniło się na wiosnę 2012. W lasku tuż przy szkole powstała profesjonalna, wyczynowa nartorolkostrada. Choć pętla mierzy tylko 750 metrów, to trasa jest bardzo wymagająca. Składa się z intensywnego podbiegu i ostrego zjazdu, a jej przebieg urozmaica kilkanaście, często ostrych, zakrętów. Właśnie ze względu na wysoki stopień trudności, dedykowana jest zawodnikom wyczynowym i zaawansowanym amatorom, którzy doskonale radzą sobie na nartorolkach.
Tor w całości pokryty jest asfaltem, gładkim, ale na tyle chropowatym, że nie ma problemu z wbiciem twardych, widiowych końcówek kijków. Pętla na prawie całej długości ma szerokość ponad 2 metry, a w trudniejszych miejscach nawet więcej. Krawężniki ułożone wzdłuż toru nie wystają ponad jego powierzchnię. W kilku miejscach wzdłuż trasy poprowadzone zostały murowane rynny, których zadaniem jest odprowadzanie wody w czasie deszczu.
Bieżnia położona jest w lasku gęsto porośniętym drzewami. Dzięki temu sportowcy trenują w cieniu, drzewa chronią też przed wiatrem. Jednakże bliskie położenie drzew może stanowić niebezpieczeństwo, zwłaszcza dla rozpędzonych użytkowników toru i osób o słabszych umiejętnościach. Dlatego na drzewach rosnących bezpośrednio przy jezdni toru zamontowane zostały miękkie osłony amortyzujące.
Przy wejściu na trasę, na dole od strony szkoły i na górze od ulicy, postawione zostały duże tablice z regulaminem użytkowania trasy. Możemy w nim wyczytać m.in. że pierwszeństwo w użytkowaniu toru ma młodzież biorąca udział w zorganizowanych zajęciach. Tor jest zamknięty dla wszystkich z wyjątkiem użytkowników nartorolek, rolek i nart, więc nie wolno poruszać się na rowerach, pojazdami silnikowymi i pieszo. Nie wolno także wprowadzać zwierząt. Z regulaminu dowiadujemy się także, że trasy są jednokierunkowe i należy poruszać się zgodnie z oznakowaniem. Ostatni punkt jest ostrzeżeniem o trudności trasy i apelem o odpowiedzialne korzystanie wedle posiadanych umiejętności i zaawansowania.
Niestety my w Polsce często wyrażamy przekonanie, że regulaminy są po to, aby je łamać. Wielu uważa, że "zakazy dotyczą innych i jeśli ja jeden zrobię wyjątek, to nic się nie stanie". Problem w tym, że takich "wyjątków" jest zazwyczaj więcej. Dlatego podczas mojej 30-minutowej wizyty na torze, byłem jedyną osobą jeżdżącą na rolkach, a na trasie trzy razy spotkałem pieszych, rowerzystę i dwie osoby spacerujące z psami.
Budowa nartorolkostrady od lat była planowana przez władze Powiatu Jeleniogórskiego, któremu jednak ciągle brakowało pieniędzy na realizację. Na szczęście władze Szklarskiej Poręby dzięki porozumieniu przejęły dokumentację od Starosty i otrzymały dotację od Ministerstwa Sportu. W efekcie powstał tor, który będzie służył wyczynowcom i amatorom, a Szklarska Poręba stała się jednym z niewielu miejsc w Polsce, z profesjonalnym torem zbudowanym specjalnie do jazdy na nartorolkach. Tym samym od wiosny 2012 Szklarska Poręba stała się doskonałym miejscem do letnich treningów narciarstwa biegowego.
Adres
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Mistrzostwa Sportowego
Szklarska Poręba, ul. Obrońców Pokoju 17
(tor znajduje się w lasku pomiędzy szkołą, a ul. Kardynała Stefana Żeromskiego)